Segregacja odpadów

Od tygodnia staramy się propagować wśród uczniów segregację śmieci.
Dzięki odpowiedniej segregacji odpadów możemy w prosty sposób przyczynić się do procesu recyklingu, ale także mamy realny wpływ na ograniczenie zasobów naturalnych przy produkcji nowych produktów. Ponowne wykorzystanie przetworzonych odpadów bardzo często stosuje się do produkcji przedmiotów codziennego użytku. Z papieru można odzyskać ponad 5 000 różnego rodzajów produktów. Są to między innymi: papier do pisania, serwetki, bandaże, banknoty, opakowania do jajek, doniczki czy abażury. Z plastiku (PET lub HDPE) można uzyskać: długopisy, folie, opakowania, butelki, zabawki, buty sportowe, bluzy z polaru, namioty czy meble ogrodowe. Ze szkła, które może być przetwarzane praktycznie w nieskończoność, można otrzymać takie przedmioty, jak: pojemniki szklane, blaty kuchenne, izolacje ścian, czy oczywiście kolejne butelki.
ZASADY SEGREGACJI ODPADÓW W SZKOLE
Niebieski pojemnik przeznaczony będzie na papier. Co oznacza, że będą mogły do niego trafić: opakowania z papieru, karton, tektura (także falista), katalogi, ulotki, prospekty, gazety i czasopisma, papier szkolny i biurowy, zadrukowane kartki, zeszyty i książki, papier pakowy czy torby i worki papierowe.
Do niebieskiego worka nie będziemy mogli za to wyrzucić: ręczników papierowych i zużytych chusteczek higienicznych, papieru lakierowanego i powleczonego folią, papieru zatłuszczonego lub mocno zabrudzonego, kartonów po mleku i napojach, papierowych worków po nawozach, cemencie i innych materiałach budowlanych, tapet, pieluch jednorazowych i podpasek, zatłuszczonych jednorazowych opakowań z papieru i naczyń jednorazowych czy ubrań.
Do zielonego kubła trafią odpady ze szkła: butelki i słoiki po napojach i żywności – w tym butelki po napojach alkoholowych i olejach roślinnych, szklane opakowania po kosmetykach – o ile nie są wykonane z trwale połączonych kilku surowców. W przypadku produktów szklanych gminy będą mogły rozdzielić zbiórkę takich odpadów na: szkło bezbarwne (biały kolor kubła) i szkło kolorowe (zielony).
Także i w przypadku zielonego kubła wyznaczone zostały przykładowe śmieci, których nie można do niego wrzucić. Należy do nich: ceramika, doniczki, porcelana, fajans, kryształy, szkło okularowe, szkło żaroodporne, znicze z zawartością wosku, żarówki i świetlówki, reflektory, opakowania po lekach, rozpuszczalnikach, czy olejach silnikowych, lustra, szyby okienne i zbrojone, monitory i lampy telewizyjne, termometry czy strzykawki.
Żółty śmietnik będzie na metale i tworzywa sztuczne. Do kubła będzie można wrzucić: odkręcone i zgniecione plastikowe butelki po napojach, nakrętki, plastikowe opakowania po produktach spożywczych, opakowania wielomateriałowe (np. kartony po mleku i sokach), opakowania po środkach czystości (np. proszkach do prania), kosmetykach (np. szamponach, paście do zębów), plastikowe torby, worki, reklamówki, aluminiowe puszki po napojach i sokach, puszki po konserwach, folię aluminiową, metale kolorowe, kapsle, zakrętki od słoików, czy zabawki z tworzywa sztucznego, jeśli nie są wykonane z trwale połączonych kilku surowców.
Do takiego śmietnika nie będzie można jednak wyrzucić np. plastikowej butelki, jeśli będzie w niej jeszcze zawartość. W żółtym kontenerze nie powinny znaleźć się też: opakowania po lekach
i zużytych artykułach medycznych, po olejach silnikowych, części samochodowe, zużyte baterie
i akumulatory, puszki po farbach i lakierach, czy zużyty sprzęt elektroniczny czy AGD.
„Wszystko to, czego nie można odzyskać w procesie recyklingu, z wyłączeniem odpadów niebezpiecznych, wyrzucamy do pojemnika z odpadami zmieszanymi.” – do tego celu przeznaczone są wszystkie kosze umieszczone na korytarzach szkolnych oraz w salach lekcyjnych.