Angielski Polski Opis
Algorithm Algorytm Zbiór instrukcji, które opisują sposób rozwiązania problemu.
Function Funkcja Blok kodu, który wykonuje określone zadanie i może zwracać wartość.
Variable Zmienna Pojemnik na dane, który może przechowywać różne wartości.
Array Tablica Struktura danych, która przechowuje kolekcję elementów tego samego typu.
Object Obiekt Struktura danych, która przechowuje dane i funkcje (metody) związane z konkretnym typem.
Class Klasa Szablon do tworzenia obiektów, definiujący ich strukturę i zachowanie.
Inheritance Dziedziczenie Mechanizm, który pozwala klasom dziedziczyć cechy i funkcje z innych klas.
Polymorphism Polimorfizm Właściwość, która pozwala obiektom różnych klas reagować na te same wiadomości w różny sposób.
Encapsulation Hermetyzacja Zasada, która ukrywa wewnętrzną implementację klasy przed zewnętrznym światem.
Abstraction Abstrakcja Proces ukrywania szczegółów implementacji i przedstawiania jedynie kluczowych informacji.
Syntax Składnia Zbiór reguł określających, jak tworzyć poprawny kod w danym języku programowania.
Compilation Kompilacja Proces tłumaczenia kodu źródłowego na język maszynowy.
Execution Wykonanie Proces uruchamiania programu przez komputer.
Loop Pętla Konstrukcja, która pozwala na wielokrotne wykonywanie bloku kodu.
Condition Warunek Wyrażenie, które może być prawdziwe lub fałszywe, decydujące o wykonaniu określonego bloku kodu.
String Ciąg znaków Sekwencja znaków tekstowych.
Integer Liczba całkowita Liczba bez części dziesiętnej.
Float Liczba zmiennoprzecinkowa Liczba z częścią dziesiętną.
Boolean Typ logiczny Typ danych, który może przyjmować tylko dwie wartości: **true** lub **false**.
Null Wartość pusta Brak wartości.
Framework Framework (szkielet aplikacji) Struktura, która zapewnia podstawy do tworzenia aplikacji.
Library Biblioteka Zbiór gotowych funkcji i klas, które można wykorzystać w programie.
Method Metoda Funkcja związana z obiektem.
Module Moduł Niezależny fragment kodu, który może być używany w innych projektach.
Package Pakiet Zbiór modułów, które są ze sobą powiązane.
Interface Interfejs Definicja kontraktu, który określa, jakie metody powinna mieć klasa.
Thread Wątek Niezależna jednostka wykonania w programie.
Concurrency Współbieżność Możliwość jednoczesnego wykonywania wielu zadań.
Debugging Debugowanie (usuwanie błędów) Proces znajdowania i usuwania błędów w programie.
Exception Wyjątek Nieoczekiwane zdarzenie, które zakłóca normalne działanie programu.
Dependency Zależność Połączenie między dwoma elementami, gdzie jeden element zależy od drugiego.
Repository Repozytorium Miejsce, w którym przechowywany jest kod źródłowy.
Commit Zatwierdzenie (zmian w kodzie) Zapisywanie zmian w repozytorium.
Branch Gałąź Oddzielna wersja kodu, która pozwala na wprowadzanie zmian bez wpływu na główną linię rozwojową.
Merge Scalanie Połączenie zmian z gałęzi z główną linią rozwojową.
Pull request Żądanie ściągnięcia (zmian) Prośba o scalenie zmian z gałęzi z główną linią rozwojową.
Version control Kontrola wersji System śledzenia zmian w kodzie.
API (Application Programming Interface) Interfejs programistyczny Zbiór reguł i specyfikacji, które określają, jak różne programy mogą ze sobą komunikować.
Endpoint Punkt końcowy Adres, pod którym można uzyskać dostęp do danych lub funkcji API.
Middleware Oprogramowanie pośrednie Warstwa oprogramowania, która działa jako pośrednik między dwoma innymi elementami.
Database Baza danych Zorganizowany zbiór danych.
Query Zapytanie Polecenie, które pobiera dane z bazy danych.
CRUD (Create, Read, Update, Delete) Tworzenie, odczyt, aktualizacja, usuwanie Podstawowe operacje na danych w bazie danych.
Schema Schemat Struktura bazy danych, która definiuje typy danych i relacje między nimi.
Hosting Hosting Usługa udostępniania przestrzeni dyskowej i zasobów serwera dla stron internetowych.
Deployment Wdrażanie Proces umieszczania aplikacji na serwerze.
Authentication Uwierzytelnianie Proces weryfikacji tożsamości użytkownika.
Authorization Autoryzacja Proces przyznawania uprawnień do dostępu do zasobów.
Encryption Szyfrowanie Proces przekształcania danych w nieczytelną formę.
Refactoring Refaktoryzacja (poprawa jakości kodu) Proces poprawiania struktury i czytelności kodu bez zmiany jego funkcjonalności.