Algorithm |
Algorytm |
Zbiór instrukcji, które opisują sposób rozwiązania problemu. |
Function |
Funkcja |
Blok kodu, który wykonuje określone zadanie i może zwracać wartość. |
Variable |
Zmienna |
Pojemnik na dane, który może przechowywać różne wartości. |
Array |
Tablica |
Struktura danych, która przechowuje kolekcję elementów tego samego typu. |
Object |
Obiekt |
Struktura danych, która przechowuje dane i funkcje (metody) związane z konkretnym typem. |
Class |
Klasa |
Szablon do tworzenia obiektów, definiujący ich strukturę i zachowanie. |
Inheritance |
Dziedziczenie |
Mechanizm, który pozwala klasom dziedziczyć cechy i funkcje z innych klas. |
Polymorphism |
Polimorfizm |
Właściwość, która pozwala obiektom różnych klas reagować na te same wiadomości w różny sposób. |
Encapsulation |
Hermetyzacja |
Zasada, która ukrywa wewnętrzną implementację klasy przed zewnętrznym światem. |
Abstraction |
Abstrakcja |
Proces ukrywania szczegółów implementacji i przedstawiania jedynie kluczowych informacji. |
Syntax |
Składnia |
Zbiór reguł określających, jak tworzyć poprawny kod w danym języku programowania. |
Compilation |
Kompilacja |
Proces tłumaczenia kodu źródłowego na język maszynowy. |
Execution |
Wykonanie |
Proces uruchamiania programu przez komputer. |
Loop |
Pętla |
Konstrukcja, która pozwala na wielokrotne wykonywanie bloku kodu. |
Condition |
Warunek |
Wyrażenie, które może być prawdziwe lub fałszywe, decydujące o wykonaniu określonego bloku kodu. |
String |
Ciąg znaków |
Sekwencja znaków tekstowych. |
Integer |
Liczba całkowita |
Liczba bez części dziesiętnej. |
Float |
Liczba zmiennoprzecinkowa |
Liczba z częścią dziesiętną. |
Boolean |
Typ logiczny |
Typ danych, który może przyjmować tylko dwie wartości: **true** lub **false**. |
Null |
Wartość pusta |
Brak wartości. |
Framework |
Framework (szkielet aplikacji) |
Struktura, która zapewnia podstawy do tworzenia aplikacji. |
Library |
Biblioteka |
Zbiór gotowych funkcji i klas, które można wykorzystać w programie. |
Method |
Metoda |
Funkcja związana z obiektem. |
Module |
Moduł |
Niezależny fragment kodu, który może być używany w innych projektach. |
Package |
Pakiet |
Zbiór modułów, które są ze sobą powiązane. |
Interface |
Interfejs |
Definicja kontraktu, który określa, jakie metody powinna mieć klasa. |
Thread |
Wątek |
Niezależna jednostka wykonania w programie. |
Concurrency |
Współbieżność |
Możliwość jednoczesnego wykonywania wielu zadań. |
Debugging |
Debugowanie (usuwanie błędów) |
Proces znajdowania i usuwania błędów w programie. |
Exception |
Wyjątek |
Nieoczekiwane zdarzenie, które zakłóca normalne działanie programu. |
Dependency |
Zależność |
Połączenie między dwoma elementami, gdzie jeden element zależy od drugiego. |
Repository |
Repozytorium |
Miejsce, w którym przechowywany jest kod źródłowy. |
Commit |
Zatwierdzenie (zmian w kodzie) |
Zapisywanie zmian w repozytorium. |
Branch |
Gałąź |
Oddzielna wersja kodu, która pozwala na wprowadzanie zmian bez wpływu na główną linię rozwojową. |
Merge |
Scalanie |
Połączenie zmian z gałęzi z główną linią rozwojową. |
Pull request |
Żądanie ściągnięcia (zmian) |
Prośba o scalenie zmian z gałęzi z główną linią rozwojową. |
Version control |
Kontrola wersji |
System śledzenia zmian w kodzie. |
API (Application Programming Interface) |
Interfejs programistyczny |
Zbiór reguł i specyfikacji, które określają, jak różne programy mogą ze sobą komunikować. |
Endpoint |
Punkt końcowy |
Adres, pod którym można uzyskać dostęp do danych lub funkcji API. |
Middleware |
Oprogramowanie pośrednie |
Warstwa oprogramowania, która działa jako pośrednik między dwoma innymi elementami. |
Database |
Baza danych |
Zorganizowany zbiór danych. |
Query |
Zapytanie |
Polecenie, które pobiera dane z bazy danych. |
CRUD (Create, Read, Update, Delete) |
Tworzenie, odczyt, aktualizacja, usuwanie |
Podstawowe operacje na danych w bazie danych. |
Schema |
Schemat |
Struktura bazy danych, która definiuje typy danych i relacje między nimi. |
Hosting |
Hosting |
Usługa udostępniania przestrzeni dyskowej i zasobów serwera dla stron internetowych. |
Deployment |
Wdrażanie |
Proces umieszczania aplikacji na serwerze. |
Authentication |
Uwierzytelnianie |
Proces weryfikacji tożsamości użytkownika. |
Authorization |
Autoryzacja |
Proces przyznawania uprawnień do dostępu do zasobów. |
Encryption |
Szyfrowanie |
Proces przekształcania danych w nieczytelną formę. |
Refactoring |
Refaktoryzacja (poprawa jakości kodu) |
Proces poprawiania struktury i czytelności kodu bez zmiany jego funkcjonalności. |